ANA UNSURLAR:
Yaratıcılık: Fikir üretmek ve geliştirmek, kendisine ait veya yoruma dayalı bir üründe/ performansta yer almak
Aktivite: Sağlıklı bir yaşam tarzı için fiziksel çalışma
Hizmet: Bireysel ve işbirliği içinde gerçek bir toplum ihtiyacı karşısında gönüllü olarak faaliyet göstermek.
Hizmet çeşitleri:
a) Birebir hizmet: Birebir ders verme, hayvan barınağında hizmet,vs.
b) Dolaylı yoldan hizmet: Yardım kurumunun web sitesini dizayn etme
c) Savunma: bir problem karşısında bilinç uyandıracak, halkın ilgisini çekerek eyleme geçirme: Açlık çekenler için kampanya gibi.
d) Araştırma: değişimi yaratacak bilgiyi toplama, analiz etme ve sunma. Çevre ile ilgili anket, evsizler/işsizlik hakkında röportajlar gibi
NE TÜR ÇALIŞMALAR KABUL EDİLMEZ?
Aktif olarak katılmadığınız hiçbir çalışma kabul edilmez, diğerleri ile etkileşim içinde olmamız gerekir.
Uygun görülmeyen çalışma örnekleri:
• Ne yapıldığının net olarak belirlenmemesi
• Yaşlılar/çocuklarla etkileşim içinde olmama
CAS DENEYİMİ VE CAS PROJESİ
CAS DENEYİMİ: Bir veya daha fazla CAS unsurunu içeren tecrübe. Bir tecrübenin amacı CAS hedeflerine/çıktılarına ulaşmaktır. Bunu gerçekleştirirken kanıtlar toplamak gereklidir.
CAS PROJESİ: En az 4 hafta sürecek (araştırma ve sergileme/sunma dahil) iki ya da daha fazla CAS unsurunu kapsayan proje. Diğer öğrencilerle (tercihen IB) ya da daha geniş kesimlerle işbirliği yapmak ve CAS çıktılarına ulaşmak için çalıştığımızı gösterir kanıtlar sunmak gerekmektedir.
CAS’e nasıl başlayalım?
* Aktivitelerimizi 3 unsur arasında dengeli dağıtalım
* El kitapçığımızda yer alan bize yardımcı olacak formları dolduralım
* CAS danışmanımızla görüşelim, fikirlerimizi paylaşalım
ÖNEMLİ!
*Bir tecrübeyi edinirken 5 aşamadan geçtiğimizi unutmayalım. 1-Araştırma, 2-hazırlık, 3-eylem, 4-geri bildirim(yansıtma), 5-sunum aşaması. Her tecrübemiz için bu aşamaları atlamadan yerine getirmek önemlidir.
*hedef çıktılara ulaştığımızı gösterir kanıtları düzenli tutmalıyız
CAS için birkaç örnek:
Yaratıcılık:
Aktivite:
Hizmet:
CAS HEDEF ÇIKTILARIMIZ
GIB CAS programını bitirdiğimizde aşağıda yer alan hedeflere/çıktılara ulaşacağız:
Güçlü yönlerimiz ve gelişecek yönlerimiz için gelişmiş bir farkındalık: Birçok kabiliyet ve becerimiz var ve daha ileriye gitmek konusundaki seçimlerimiz için farkındalığımız olmalı.
Yeni mücadelelere girişmek: Daha önce yapmadığımız bir aktivite ya da var olanın geliştirilmesi olabilir.
Planlı ve bir gruba dahil olmayı gerektiren aktivitelerde yer almak: Bu tür çalışmalar iş birliğini esas alır. Öğrencinin bir tecrübeyi planlayıp hayata geçirmesi gerekir.
Diğerleri ile iş birliği: Takım sporları, grupca müzik yapmak anaokulu çocuklarına yardım gibi iş birliği içinde olacak çalışmalar. İş birliği ve yaratıcılık- aktivite- hizmetin uyum içinde yer aldığı en az bir proje çalışması CAS için zorunluluk.
Azimle kendini işine adama: En basit haliyle çalışmalarına düzenli katılma ve ortaya çıkan problemlerle ilgilenme.
Küresel önemi olan konularla ilgilenme: Uluslararası projelerde yer alma, küresel problemler konusunda yerel, ulusal, uluslararası boyutta katılım sağlama (örneğin çevresel konular)
Etik değerleri gözeterek davranma: Tüm CAS programı boyunca önemlidir. (örneğin spor sahasında, müzikal beste yaparken, başkaları ile olan ilişkilerimizde).Bu konuya özen gösterdiğimizi Managebac sistemine yüklediğimiz yansıtmalarda, CAS danışmanımızla gerçekleştirdiğimiz resmi görüşmelerde kanıtlayabilmemiz gerekir.
Yeni beceriler geliştirmek: Daha önce yapmadığımız bir aktivite yaparken yeni becerilerimizi fark edebilir veya uzmanlaştığımızı görebiliriz.
DEĞERLENDİRME: CAS programı not ile değerlendirilmez ancak hedef çıktılara ulaştığımızı, IB öğrenci profiline uygun bir öğrenci olduğumuzu, uluslararası fikirliliğe önem verdiğimizi yapılan 3 resmi görüşmede göstermemiz gerekir.
*1. görüşme: CAS programının ne olduğunu, hedef çıktıları, IB öğrenci profilinde yer alan özellikleri, nasıl yansıtma yapabileceğimizi anladığımızı göstermek üzere yapılır. Danışmanımız ile zaman yönetimi, planlarımız, Managebac sitesine yüklediğimiz yansıtmalar ve kanıtlarımız üzerine görüşürüz.
*2. görüşme: Program içindeki gelişimimiz değerlendirilir, CAS basamaklarını takip ettiğimizi, hedef çıktılara ne düzeyde ulaştığımızı, CAS projesini nasıl planlamakta olduğumuzu/planladığımızı görüşürü. Managebac sistemine yüklenen belgeler kanıt olarak esas alınır.
*3. görüşme: CAS çıktılarının tamamına nasıl ulaştığımız, tecrübelerimizi ve projemizi, ne ölçüde tamamladığımız, kazandığımız yeni beceriler,uluslararası fikirliliğe ne tür tecrübelerle ulaştığımız, IB öğrenci profilindeki özelliklere hangi çalışmalarla ve nasıl ulaştığımız görüşülür. Kendi gelişimimiz hakkındaki gerçekçi geribildirim önemlidir ve Managebac sistemindeki belgeler kanıt olarak esas alınır.
CAS çalışmalarımızla ilgili Managebac sistemine düzenli geribildirim ve kanıt koymak gerekir.
CAS danışmanımız ile düzenli görüşme sağlanmalıdır.
Danışmanımız ile görüşmelere gitmemek, toplantılara katılmamak, geri bildirim (yansıtma) yapmamak, ilgili kanıtları toplamamak programda geri kalmamıza sebep olur ve sonuçta IB diplomamızı alamayız.
CAS EYLEM PLANI
CAS’in TOK ve Akademik dürüstlük ile ilgisi
** TOK’in amacı, bizim insana ait zengin ve farklı bilginin keyfine varmamızdır
** CAS ‘in amacı, bu keyfi tecrübe ederek almamızdır.
** Her ikisi de bizden bilgiyi analiz etmemizi, genellemeleri sorgulamamızı ve kendi fikirlerimizi oluşturmamızı bekler.
Akademik dürüstlük / etik değerleri gözetme:
İntihal yasaktır (fikirlerin sunumu, sözler ve diğer inanların çalışmaları).
Çalışmanın çoğaltılması yasaktır (bir ödev için yapılan çalışmanın başka bir ödev yerine de verilmesi gibi).
Her türlü suiistimal yasaktır.
Aldığımız kararlarda, sergilediğimiz davranışlarımızda etik değerleri gözetmeli, insanların hak ve özgürlüklerine saygı göstermeli, canlılara karşı sevgi ve saygıyı ön planda tutmalı, aksi davranışlarda ise davranışlarımızın sonucuna katlanmamız gerektiğini bilmeli, bunun sorumluluğunu almalıyız.
İELEV’de CAS ÇALIŞMALARI
Okulumuzun 11 ve 12. Sınıfındaki öğrencilerimiz IB programı kapsamında CAS (yaratıcılık, fiziksel aktivite, sosyal sorumluluk) çalışmaları yapmaktalar. Diğer sınıf seviyelerindeki öğrencilerimizin de CAS programına aşinalık kazanmaları, kendilerini geliştirmeleri ve yardıma ihtiyacı olanlara destek olarak dayanışma bilincini geliştirmeleri için Edinburgh Dükü Uluslararası Ödül Programı'nı uygulamaktayız.
Tüm öğrencilerimizde bu tür çalışmaların bir alışkanlık halini almakta olduğunu görmekten mutluyuz.
CAS bağlamında yapılan farklı branş derslerinde yaptığımız hatta her yıl gerçekleştirerek gelenekselleştirdiğimiz çalışmalar da bulunmaktadır.
Bunlardan bazıları: